Kennis en ervaring

implan is begin 2012 opgericht door eigenaar Erik van der Heijden.

 

Samenvatting Curriculum Vitae

  • 1979-1986: Nederlandse Taal- en Letterkunde (Radboud Universiteit Nijmegen)
  • 1986-1988: Leraar Nederlands (Sint Oelbert-gymnasium, Oosterhout en Dr. Mollercollege, Waalwijk)
  • 1989-1996: Systeemontwikkelaar bij CZ
  • 1996-1998: Technisch IT-Projectleider bij Organon/Diosynth
  • 1998-2002: Informatiemanager Finance & Staff bij Organon
  • 2002-2007: Hoofd Financial Control & Automation bij Organon
  • 2007-2009: Hoofd Corporate Systems Group bij Schering-Plough
  • 2009-2011: Hoofd Corporate IT bij MSD/Merck
  • 2012-2015: Oprichter/eigenaar van implan; uitgevoerde opdrachten:
    – Projectleider bij MSD/Merck (Oss) (meerdere projecten) (2012-2013)
    – IT- en organisatieadviseur bij Stagelight (‘s-Hertogenbosch) (2012)
    – Adviseur/ontwerper IT-processen en IT-controls bij Pon (Almere/Leusden) (2014-2015)
    – Adviseur “Selectie systeem voor document- en procesmanagement” bij UMC Utrecht (2015)
       

Curriculum Vitae 

1986: Gestart als leraar Nederlands

Na zijn studie Nederlandse Taal- en Letterkunde in Nijmegen heeft Erik eerst (bijna) twee jaar voor de klas gestaan als leraar Nederlands (1986-1988). Het lesgeven beviel hem wel, maar het was in die tijd moeilijk om als leraar een vaste baan te krijgen en omdat hij bovendien twijfelde of het leraarschap hem tot zijn pensioen voldoende uitdaging zou blijven bieden, heeft hij zich in 1988 om laten scholen in de richting van de IT.

1989: Diverse IT-rollen bij CZ

Na zijn omscholing en twee maanden werken als informatieanalist bij wegenbouwer Heijmans in Rosmalen, is Erik in 1989 begonnen bij het Centraal Ziekenfonds in Tilburg, het latere CZ (zorgverzekeringen). Hij heeft daar tot medio 1996 gewerkt aan vele systemen/projecten en in diverse rollen: programmeur, systeemontwerper, informatieanalist en technisch projectleider. Erik heeeft bij CZ kennnis gemaakt met alle facetten van systeemontwikkeling en veel ervaring opgedaan met data-analyse en met de gestructureerde analyse van Edward Yourdon. 

1996: Naar Organon als technisch IT-projectleider 

Op 1 juli 1996 is Erik in de functie van Technisch IT-projectleider gestart bij de farmaceutische multinational Organon in Oss. In die rol was hij onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling van systemen voor de verkoopadministratie en cost accounting en voor de implementatie van Oracle Financials.

1998: Daarna als informatiemanager in een strategische rol

Na anderhalf jaar is hij op 1 januari 1998 binnen Organon overgestapt naar de functie Informatiemanager Finance & Staff. In die rol was Erik verantwoordelijk voor de internationale IT-strategie en het portfoliomanagement (applicaties en projecten) voor alle afdelingen die het primaire proces van Organon ondersteunden, zoals Finance, Human Resources, General Affairs en Strategy. Samen met twee collega’s, en ondersteund door Deloitte, heeft hij in die tijd een methode voor een jaarlijkse IT-strategie-cyclus opgezet op basis van vijf architecturen (Bedrijfsprocessen, Applicaties, Informatie, Infrastructuur, IT-organisatie).

In deze periode is Erik ook projectleider geweest van de projecten “Jaar 2000″, ”Overgang naar de euro” en “Selectie en implementatie PeopleSoft HR”. Verder heeft Erik in deze jaren onderzoeken gedaan naar de mogelijkheden van e-Business en van Rapid Application Development binnen Organon.

2002: Een nieuwe ervaring: hiërarchisch leidinggeven

Om naast projectleiding ook ervaring op te doen als hiërarchisch leidinggevende, is Erik in 2002 geswitcht naar de functie Hoofd Financial Control & Automation, verantwoordelijk voor de IT van Finance (met name het functioneel beheer) en voor de administratieve organisatie. In deze rol was hij onder andere systeemeigenaar van het ERP-pakket Oracle Applications/e-Business Suite, zoals dat bij Organon was geïmplementeerd.

In 2005-2006 was hij projectleider (op basis van de ondertussen ingevoerde projectmanagement-standaard Prince2) van de nieuwe implementatie van de Oracle e-Business Suite na de fusie van Organon met Diosynth. Al vanaf 2003, maar zeker ook tijdens en na dit implementatieproject heeft hij het functioneel beheer van de Oracle e-Business Suite en gerelateerde systemen opnieuw opgezet en geoptimaliseerd. Uitgangspunt daarbij was het model BiSL, dat in 2003 nog niet bestond als BiSL en in 2005 net aan zijn opmars begon was. 

2005: Voortdurende reorganisaties: change management en uitbreiding van taken

De fusie in 2005 van Organon en Diosynth was het begin van een lange periode (2005-2011) van overnames en reorganisaties. In 2007 werd Organon door moeder Akzo Nobel verkocht aan het Amerikaanse Schering-Plough en in 2009 werd Schering-Plough op zijn beurt overgenomen door Merck, in Nederland actief onder de naam MSD. De diverse reorganisaties in deze periode betekenden voor Erik een uitbreiding van zijn takenpakket met technisch applicatiebeheer en internationale verantwoordelijkheden. Door de voortdurende veranderingen en de daarbij behorende onzekerheden voor alle medewerkers, was deze periode niet altijd gemakkelijk, maar wel heel leerzaam. Hij heeft Erik de nodige ervaring als (succesvol) change manager opgeleverd.

2012: Een eigen bedrijf: implan

Vanaf ongeveer 2007 heeft Erik met het idee rondgelopen om een eigen bedrijf te starten en de opgedane kennis en ervaring ten dienste te gaan stellen van andere organisaties. Zijn belangrijkste drijfveren waren de zelfstandigheid, de vrijheid om de bedrijfsvoering te kunnen doen volgens eigen inzichten, en daarnaast om zijn ruime kennis en ervaring te gebruiken om andere organisaties verder te helpen. Met name zou hij zeer goede diensten kunnen verlenen aan organisaties die te groot zijn om IT, oneerbiedig gezegd, ”er een beetje bij te doen” en te klein om gespecialiseerde IT-medewerkers in dienst te hebben. Eind 2011 is dat er eindelijk van gekomen en heeft hij MSD verlaten, om begin 2012 met implan te beginnen.       

In 2012 en 2013 heeft Erik via implan als projectleider van diverse projecten gewerkt bij MSD in Oss (februari 2012-december 2013) en als IT- en organisatieadviseur bij Stagelight in ‘s-Hertogenbosch (maart-november 2012). In samenwerking met QbD heeft Erik diverse opdrachten vervuld: als adviseur IT-processen en IT-controls bij Pon in Almere en Leusden (februari 2014-maart 2015) en als adviseur “selectie systeem document- en procesmanagement” bij UMC Utrecht (januari-maart 2015).  

Opleiding en training

Erik heeft in de afgelopen 25 jaar vele opleidingen en trainingen gevolgd op allerlei gebieden (zoals AMBI, leidinggeven, (project)management, CMM, functioneel en technisch ontwerp, testen, administratieve organisatie, communicatie) en is Prince2-gecertificeerd (2012).